sâmbătă, 21 februarie 2009

Facturile la mobil si cablu TV nu se mai platesc in avans

Romanii nu vor mai trebui sa plateasca in avans abonamentele pentru telefonia mobila
sau televiziunea prin cablu, iar contractele pe care le vor semna cu orice prestator de servicii
vor fi redactate cu litere suficient de mari pentru a fi vizibile.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor obliga companiile prestatoare de servicii sa faca modificari in contractele redactate in intregime de catre firma care ofera servicii si ale caror clauze nu pot fi negociate de catre client, astfel incat toate prevederile acestora sa fie clare. Reglementarile intra in vigoare de vineri, potrivt presedintelui ANPC, Marian Zlotea.

Potrivit noilor norme ANPC, in cazul serviciilor de televiziune prin cablu, fiecare contract trebuie sa specifice clar toate tarifele si taxele pe care clientul trebuie sa le plateasca, termenele de plata si penalitatile. De asemenea, firma trebuie sa anunte in scris inainte cu 30 de zile daca un contract se prelungeste automat, spune Zlotea.
Firmele de televiziune prin cablu nu vor mai avea voie nici sa ceara plata in avans a serviciilor furnizate, potrivit noilor reglementari.

Si companiile de telefonie mobila vor trebui sa schimbe modul de in care incheie contractele. De exemplu, contractul va trebui sa includa data de incepere a sa si cea de incetare. Potrivit lui Zlotea, clientul va avea dreptul sa intrerupa contractul fara a plati taxe suplimentare, daca inainteaza firmei un preaviz scris de 30 de zile.

De asemenea, normele ANPC prevad ca furnizorii de gaze
naturale si energie termica trebuie sa-si anunte clientii cu 15 zile inainte in cazul in care inceteaza sa mai furnizeze serviciul respectiv. Aceeasi obligatie o au si regiile de apa si canalizare si furnizorii de electricitate, precum si companiile de telefonie mobila sau fixa si de Internet.

Presedintele ANPC spune ca a avut deja discutii cu principalele companii de telefonie mobila, televiziuni digitale sau prin cablu si ca acestea au avut la dispozitie 40 de zile pentru a face modificarile. Zlotea spune ca firmele au fost de acord cu noile cerinte ale ANPC.

Pâna in acest moment, insa, doar cinci companii – Orange, Vodafone, RCS&RDS, UPC si LHT Television - Boom TV – au anuntat ANPC ca au introdus in contractele preformulate clauzele referitoare la informarea clientilor.

Drept urmare, inspectorii ANPC vor controla, saptâmâna viitoare, peste 1300 de firme care colecteaza deseuri municipale, furnizeaza electricitate, energie termica si gaze naturale
sau companii de telefonie fixa si mobila si televiziune prin cablu sau digitala.

Potrivit lui Zlotea, in cazul in care companiile prestatoare de servicii nu respecta prevederile ordinului, vor primi amenzi cuprinse intre 1000 si 3000 de lei si, daca nu vor face modificarile cerute de actul normativ in cinci zile, ar putea fi inchise timp
de sase pâna la 12 luni.